

Yläkuva: Kesäkuun 20. vuonna 1933 kaupan laivarahti painoi 87 kg.
Alakuva: Ehkä he odottivat laivaa. Kuva ilmeisesti 1930- tai 1940-luvulta.
4. Luunappia ja hiussäppiä
höyrylaivalla Räimälle
HÖYRYLAIVA s/s Ilma liikennöi Kuopiosta Räimänlahdellle ainakin 1930-luvun loppupuolellle asti; suuri osa kaupan tilauksista tuli tukkuliikkeeltä laivarahtina. Puurakenteisen laiturin rakenteet olivat näkyvissä sen jälkeen parikymmentä vuotta.
Laivoja nähtiin lahdella myöhemminkin, kun hinaaja kävi kiskomassa tukkilautat lahdelta sahoille ja sellutehtaisiin. Tukkikuormien purkupaikka, lanssi, oli tien ja rannan välisessä rinteessä Savolan nuottakodan ja joen suun välillä. Siitä tukkikuormat vyörytettiin järveen. Siitä syntyi kova kolina ja kumina, muistan.
Vasta 1960-luvulla puu alkoi siirtyä tehtaille pääosin kumipyörien päällä.
Yksittäisiä laivarahteja kylälle tuli 1950-luvullakin. Kerran kottikärryllinen tiiliä suistui proomun lankonkilta järveen Saaren rannassa. Sukeltelimme niitä myöhemmin ylös yhden kerrallaan. Eiköhän jokunen tiili pohjamudasta löytyisi vieläkin.
TOIMINIMI E. WÄÄNÄNEN omisti sekä Maaningan-Pielaveden laivayhtiön että O/Y Savo-Karjalan Tukkuliikkeen osakkeita. Vuonna 1926 tukkuliike maksoi yhdestä osakkeesta osinkoa 24 markkaa, 18 markkaa vuonna 1927, 24 markkaa vuonna 1928 ja 24 markkaa vuonna 1929.
Rahtikirjojen mukaan S/S Ilma näkyy höyrynneen Räimälle useita kertoja viikossa, marraskuulta 1931 on tallessa kymmenkunta rahtikirjaa eri päiville. Niistä viimeinen on marraskuun viimeiseltä päivältä, eli ainakin vuonna 1931 oli väylä kulkukelpoinen myöhälle syksyyn. Kallaveden talvi oli kuitenkin ovella; 5. marraskuuta laivalastina tuotiin paketti messinkipilkkejä.
Aina ei kauppiaan tilaus s/s Ilmaa kovin syvälle painanut, 21 marraskuuta 1931 tuli rahtina 1 laatikko piparmenttupastilleriä ja 1 pkt savukkeita. En tosin tiedä, kuinka isoja olivat “laatikko” ja “paketti”.
Osa rahdeista tuli junalla Toivalan asemalle, mistä ne haettiin hevoskyydillä. Esimerkiksi tammikuun 7. vuonna 1929 kaupan tilikirjaan merkittiin: "Maksettu junarahtia 71,00". Vastaavasti esimerkiksi heinäkuun 3. maksettiin laivarahtia 541,30.
Marraskuun 18. oli rahdattu mm 2 astiaa, 360 kg, petroolia. Rahtikirjan mukaan
“Allekirjoittanut Ilma-laivan päällikkö, joka nyt on Kuopiossa valmiina lähtemään Räimälle jossa lastini on purettava, tunnustan täten laivani kannen alle vastaanottaneeni Nobel-Standard Osakeyhtiö´ltä Suomessa 2 ast. petroolia kaikki hyvässä kunnossa sekä ylläolevalla merkillä varustettuna ja sitoudun onnellisesti perille saavuttua samassa tilassa jättämään yllämainitun tavaran Eerik Väänäselle keskenämme sovittua rahtimaksua vastaan lain ja asetusten määräämällä edesvastuulla..."
Kaupan suurimpia tavarantoimittajia olivat Savo-Karjalan Tukkuliike, Osakeyhtiö Minna Canthin Perilliset, Rautakauppa Oy Carlson, Oy Eloranta ja Saastamoinen & Pojat Oy.
Kaupan valikoima oli rahtikirjojen mukaan monipuolinen ja käytännöllinen; se vastasi asiakkaan tarpeeseen. O/Y Savo-Karjalan Tukkuliikkeen lähettämien laskujen mukaan esimerkiksi vuoden 1930 toimituksina T:mi E. Wäänäselle, Toivala, Räimänkoski, tuli muun muassa:
- Paavo Nurmi –pastilleja 2 laatikkoa
rinkeliä 250 kg
nepparia 6 grossia
Industria sikaria 800 kpl
kauraryyniä Elovena 350 kg
tervaa 6 kannua
mustetta 25 pulloa
paitakangasta 1 lk 50 m
luunappia 6 grossia
kekosokeria 600 kg
kahvia New York 7 säkkiä
taskuveitsiä 2 tusinaa
kärpäspaperia 1 ltk
mess.pilkkejä 1 kg
hiussäppiä Aino 2 tusinaa
O/y Carlsonin syyskuulle 1936 päivätty lasku kuitattiin maksetuksi 11.2.1937. Siihen sisältyi:
- 10 pak. Mäntysuopaa
- 1 tus. Kahvikuppia, E P 5179
- 1 pak. Kyntteliä, Valo 5
- 1 ltr. Lysoolia
- 9,7 kg. Separ.öljyä, valk.
- ¼ tus. Halkosahoja, n:o 99
- 1:det Lehmänpäitset, n:o 2
- Sulkaviiloja, 41/2" suomal.
Lisää kommentti
Kommentit